На початку літа минулого року було підписано один із перспективних угод - "Зелений меморандум". Він мав на увазі компроміс - "зелені" погодилися знизити тариф ретроспективно у відповідь на те, що держава збалансує енергоринок і забезпечить "зеленим" менший, але гарантований дохід.
Взяті на себе зобов'язання уряд виконувати не поспішав, на що отримало чимало сигналів (серед яких - листи-претензії 11 послів, листи МФО і т.д.). Всі обставини вказували на факт зниження інвестиційної привабливості України як наслідок недобросовісної політики держави. Це дуже тривожний прецедент, який може перекреслити всі інвестиційні програми. Хто захоче ризикувати своїм капіталом в країні, де не тільки йде війна, але домовленості нічого не значать. Держава своїх зобов'язань не виконує. Таким чином, Україна позбавляється можливості вийти з кризи, занурюючись в ще більшу стагнацію.
Через держбанки було виділено цільовий кредит у розмірі 10,25 млрд грн на погашення 40% заборгованості по "зеленому" тарифу (відповідно до меморандуму і прийнятим в липні 2020 року законом). Але кулуарні ігри призводять до відриву реальності від планів. Уряд вирішує розподілити їх "по-чесному", віддавши половину Енергоатому і половину для виплати "зеленим". Тому перші 900 млн грн пішли в двох напрямках, тобто в розумінні "зелених" - 450 млн грн пішли не за цільовим призначенням.
Станом на 1 лютого поточного року заборгованість перед виробниками ВДЕ становить 23,9 млрд грн. Основні виплати по "зеленці" виробляє ГарПок, який повинен ефективно продавати електроенергію на РДН. Але за відсутності мотивації ГарПок лише половину обсягів продає ефективно, а другу половину за викидними цінами (близько 45% від ціни РДН) на балансує ринку.
Недолік виплат по "зеленому" тарифу компенсує "Укренерго". При тарифі 293,93 грн за МВт * год НЕК в рамках своїх зобов'язань перед виробниками ВДЕ планує направити 26,5 млрд грн. Реальний же тариф на передачу повинен становити від 400 до 500 МВт * год для повного погашення зобов'язань. На даний момент погашення становить лише 47,7%.
Затверджених законом №810-ІХ 20% бюджетної компенсації з бюджету на виплату по "зеленими" тарифами на 2021год бюджетом не передбачено.
Ідею випуску держоблігацій внутрішньої позики придушили в зародку. Крім того, залишається ризик нових податкових навантажень при уявній стабільності суми тарифу до 2030 року.
Дуже скоро можуть послідувати колективні позови в інвестиційний арбітраж і ось тоді ділити вже не буде чого, а доведеться виплачувати всі і відразу.
Поки інвестора дають можливість щось змінити, важливо в першу чергу: відкрити шлях "зеленим" аукціонам, "зеленим" сертифікатам і водню.
P.S. Наступного тижня має відбутися чергова спроба голосування за призначення міністра енергетики. Упевнений, багато хто боїться навіть думати про те, в якому стані знаходиться галузь, але при цьому є інтуїтивне розуміння, що ми летимо в бетонну стіну. Так воно і є.
Без політичної волі та наявності повноважного міністра енергетики управління галуззю зводиться до профанації і відстань між нами і стіною скорочується катастрофічно швидко. Чим довше йдуть торги за місце міністра, тим нахабніше схеми із перепродажу електроенергії, яку ніхто і не думає робити. А Юрію Юрійовичу ми побажаємо удачі. Стати міністром сьогодні - найвищий ступінь самопожертви (без іронії).